Technology Adaptation in Mathematics Learning

Isi Artikel Utama

Amelia Muhibatul Milah
Wati Susilawati
T. Tutut Widiastuti, A
Riva Lesta Ariany

Abstrak

The purpose of this research is to explain the role, principles and adaptation of technology integration in learning mathematics. The research method used is literature study based on literature and theoretical studies. The results of this study say that technology plays an important role in learning mathematics for more effective, creative, and innovative learning as well as being an alternative media for learning.The application of technology integration in mathematics learning has the principle of optimizing the usefulness of technology in the mathematics learning process in mastering mathematics and increasing conceptual understanding and develop math skills. Technological adaptations can be applied to mathematics learning by utilizing platform or applications that can support the online learning process in the form of Edmodo or Microsoft Teams-based learning

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Rincian Artikel

Bagian
Articles

Referensi

Agustina, I. (2019). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Indonesia, 8, 1–9.

Ati, T. P., & Setiawan, Y. (2020). Efektivitas Problem Based Learning-Problem Solving Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 294–303.

Chandrawati, S. R. (2010). Pemanfaatan E-Learning dalam Pembelajaran. Jurnal Cakrawala Kependidikan, 8(2).

Darwanto, D., Putri, A. M., & others. (2021). PENGUATAN LITERASI, NUMERASI, DAN ADAPTASI TEKNOLOGI PADA PEMBELAJARAN DI SEKOLAH. Eksponen, 11(2), 25–35.

den Heuvel-Panhuizen, M., & Drijvers, P. (2020). Realistic mathematics education. Encyclopedia of Mathematics Education, 713–717.

Fauziah, F. (2022). PENERAPAN E-LEARNING BERBASIS MICROSOFT TEAMS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TEMATIK SISWA KELAS IV. Wawasan Pendidikan, 2(1), 235–245.

Jeriadi. (2021). pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran matematika. Center for Open Science. http://dx.doi.org/10.31219/osf.io/ackv8

Jupri, A. (2018). Peran teknologi dalam pembelajaran matematika dengan pendekatan matematika realistik. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 303–314.

Kurniawati, D., & Ekayanti, A. (2020). Pentingnya Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Matematika. PeTeKa, 3(2), 107–114.

Mulyati, S., Evendi, H., & others. (2020). Pembelajaran matematika melalui media game quizizz untuk meningkatkan hasil belajar matematika SMP. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 64–73.

Nuha, M. (2016). Integrasi Teknologi Dalam Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang, 146–150.

Nurdyansyah, N., & Aini, Q. (2017). Peran Teknologi Pendidikan Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Iii Di Mi Ma’arif Pademonegoro Sukodono. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 124–140.

Olive, J., Makar, K., Hoyos, V., Kor, L. K., Kosheleva, O., & Sträßer, R. (2009). Mathematical knowledge and practices resulting from access to digital technologies. In Mathematics education and technology-rethinking the terrain (pp. 133–177). Springer.

Perdani, H. N., & Azka, R. (2019). Teknologi Dan Pembelajaran Matematika Generasi Milenial. Prosiding Sendika, 5(1).

Principles, N. (2000). Standards for school mathematics Reston, VA Natl. Counc. Teach. Math.

Putra, G. W., Musthofa, H. T., & Andriyanto, A. (2020). DESKRIPSI PENGGUNAAN APLIKASI MICROSOFT TEAMS DALAM PEMBELAJARAN DARING MATA PELAJARAN SEJARAH INDONESIA. Keraton: Journal of History Education and Culture, 2(2).

Putranti, N. (2016). Cara membuat media pembelajaran online menggunakan edmodo. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 2(2), 139–147.

Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2018). Integrasi teknologi digital dalam pembelajaran di era industri 4.0. Jurnal Tatsqif, 16(1), 42–54.

Rakhmawati, I., & Sulistianingsih, D. (2020). Analisis proses pembelajaran matematika berbantuan Microsoft teams terhadap minat belajar siswa kelas XI SMA. EDUSAINTEK, 4.

Rimilda, R. (2017). Pemanfaatan teknologi pembelajaran oleh mahasiswa program studi pendidikan matematika STKIP Bina Bangsa Getsempena Banda Aceh. Numeracy Journal, 4(2).

Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53.

Suhendri, H., & Ningsih, R. (2018). Peranan Ketahanmalangan dan Kreativitas dalam Pembelajaran Matematika. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 11(1).

Susilawati, W., Rachmawati, T. K., & Nuraida, I. (2021). Adaptive reasoning based on Microsoft mathematics. JTAM (Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika), 5(1), 216-224

Susilawati, W. (2020). Improving students’ mathematical representation ability through challenge-based learning with android applications. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1467, No. 1, p. 012010). IOP Publishing.

Susilawati, W., Nuraida, I. (2021). Mathematic connections through saintific prezi and lectora inspire. Journal of Physics : Conference Series1869. doi:10.1088/1742-6596/1869/1/012129

Sutmala, G. Y., & Harni, H. (2020). Penerapan Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas II Sekolah Dasar (Studi Literatur). Journal of Basic Education Studies, 3(1), 114–128.

Warsito, M. (n.d.). Djuniadi.(2016). Pengembangan E-Learning berbasis Schoology pada Mata Pelajaran Matematika Kelas VII. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Unissula, 4(1), 91–99.

Widyawati, W. (2021). INTEGRASI TEKNOLOGI INFORMASI DALAM PEMBELAJARAN ANAK USIA DINI. YAA BUNAYYA, 1(1), 16–28.