PROFILE OF LABORATORY AND IMPLEMENTATION OF MA PRACTICUM IN THE REGION OF KARAWANG DISTRICT
Isi Artikel Utama
Abstrak
Research has been carried out using a descriptive method with a qualitative approach. The purpose of this study is to obtain data regarding the suitability of the profile of the completeness of tools and materials, arrangement of tools and materials, laboratory administration, furniture and educational media, as well as the implementation of laboratory practicum, which will then be used as the basis for policy making to the authorities. The instruments used were questionnaires, observation sheets and interview sheets to chemistry teachers and laboratory coordinators. The results of this study indicate that the availability of tools is included in the complete category (60%) and the availability of complete materials (72%). The administration of tools and materials is in the complete category (72%) and the labor administration is in the very complete category (85%). Furniture and educational media belong to the very complete category (77%). Furthermore, practicum implementation is included in the good category (52%).
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Afreni, D. (2013). Manajemen Laboratorium Biologi Beberapa Sma Swasta Di Kota Jambi. Jurnal Sainmatika, 7(1), 1–10.
Decaprio, R. (2013). Tips mengelola laboratorium sekolah [GEN]. Yogyakarta: Diva Press.
Eka, D., & Yanti, B. (2008). Analisis Sarana Prasarana Laboratorium Fisika Dan Intensitas Kegiatan Praktikum Fisika Dalam Mendukung Pelaksanaan Pembelajaran Fisika Sma Negeri Di Kabupaten Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5, 41–46.
Elseria. (2016). Efektifitas pengelolaan laboratorium ipa. Manajer Pendidikan, 10, 109–121.
Emda, A. (2017). Laboratorium Sebagai Sarana Pembelajaran kimia dalam meningkatkan pengetahuan dan ketrampilan kerja ilmiah [JOUR]. Lantanida Journal, 5(1), 83–92.
Emha, H. (2006). Pedoman Penggunaan Laboratorium Sekolah. In Bandung: PT. Remaja Rosda Karya [JOUR]. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.
Gusti Lanang Wiratma, I. (2015). Pengelolaan Laboratorium Kimia pada SMA Negeri di Kota Singaraja: (Acuan Pengembangan Model Panduan Pengelolaan Laboratorium Kimia Berbasis Kearifan Lokal Tri Sakti). JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 3(2), 425–436. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v3i2.4459
Harahap, I. H., Lubis, N. S., Aulia, S., Pinem, M. D., Sabatini, S., Sudibyo, M., & Medan, U. N. (2017). Inventarisasi Pengelolaan Laboratorium Ipa / Biologi Sekolah Smp Dan Sma Di Sumatera Utara. Prosiding Seminar Nasional III Biologi Dan Pembelajarannya, 471–479.
Hudha, A. M. (2011). Analisis Pengelolaan Praktikum Biologi di Laboratorium Biologi Universitas Muhammadiyah Malang [JOUR]. Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan, 37–51(1).
Katili, N. S., Sadia, W., & Suma, K. (2013). Analisis Sarana dan Intensitas Penggunaan Laboratorium Fisika Serta Kontribusinya Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Negeri di Kabupaten Jembrana [JOUR]. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 3(2), 9.
Kertiasa, N. (2006). Laboratorium sekolah dan pengelolaannya [JOUR]. Bandung: Pudak Scientific.
Kurikulum, P., & Depdiknas, B. (2003). Standar Kompetensi Mata Pelajaran Kimia SMA dan MA. In Jakarta: Balitbang Depdiknas [JOUR]. Jakarta: Depdiknas.
Lestari, N. A., Jauhariah, M. N. R., & Deta, U. A. (2017). Pelatihan Manajemen Laboratorium Untuk Pengelola Laboratorium Ipa Tingkat Sma Di Kabupaten Bojonegoro. Jurnal ABDI, 3(1), 17. https://doi.org/10.26740/ja.v3n1.p17-21
Lubis, N. F. (2019). Profil Laboratorium Dan Pelaksanaan Praktikum Kimia Sma Negeri 2 Padangsidimpuan. Jurnal Pengembangan Edukasional Indonesia, 2(2), 56–62.
Manlea, H. (2017). Evaluasi pengelolaan laboratorium IPA SMP dan SMA di Kabupaten Belu , TTU , TTS dan Malaka. 2(1), 3–5.
Noviyanti, N. R. (2011). Kontribusi Pengelolaan Laboratorium dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Efektivitas Proses Pembelajaran. Edisi Khusus, (1), 158–166.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia. (2007). https://doi.org/10.2320/materia.46.171
Rahmiyati, S. (2008). the effectiveness of laboratory use in madrasah aliyah in Yogyakarta. Penelitian Dan Evolusi Pendidikan, (1), 88–100.
Salirawati, D. (2009). Manajemen Laboratorium Kimia/IPA [JOUR]. Makalah Disajikan Dalam Kegiatan Pembinaan MGMP Bagi Guru SMA Dan SMK Angkatan III Se Kabupaten Sleman Di Dinas Pendidikan Kabupaten Sleman, pp. 1–15.
Sari, S., Dayana, D., & Farida, I. (2018). Analisis Profil Manajemen Laboratorium Dalam Pembelajaran Kimia Di Sma Wilayah Sumedang. Jurnal Tadris Kimiya, 3(1), 248. https://doi.org/10.15575/jtk.v3i1.2593
Suharsimi, A. (2013). Prosedur Penelitian Pendidikan Suatu Pendekatan Praktek. In Rineka Cipta. Jakarta [JOUR].
Suprayitno, T. (2010). Panduan Teknis Perawatan Peralatan Laboratorium Kimia SMA [JOUR]. Jakarta: Erlangga.
Suyitno. (2018). Metode Penelitian Kualitatif: Konsep, Prinsip, dan Operasionalnya. In A. Tanzeh (Ed.), Akademia Pustaka. Tulung Agung: Akademia Pustaka.
Vendamawan, R. (2015). Pengelolaan Laboratorium Kimia. Metana - Media Komunikasi Rekayasa Proses Dan Teknologi Tepat Guna, 11(2), 41–46. https://doi.org/10.14710/metana.v11i02.14757
Wahyudiati, D. (2016). Analisis Efektivitas Kegiatan Praktikum Sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Tatsqif, 14(2), 143–168. https://doi.org/10.20414/jtq.v14i2.27
Widhy, P. (2009). Alat dan Bahan Kimia dalam Laboratorium IPA [JOUR]. Makalah Disampaikan Pada Pelatihan Penggunaan Alat Laboratorium IPA, 21–22.
Winarsunu, T. (2002). Statistik dalam penelitian psikologi dan pendidikan [BOOK]. Penerbitan Universitas Muhammadiyah Malang.
Yunita. (2013). Panduan Pengelolaan Laboratorium Kimia (Achmad Hiskia, Ed.). Bandung: C.V. Insan Mandiri.
Yunita, S. (2015). Profil Laboratorium Madrasah Aliyah dan Sekolah Menegah Atas di Jawa Barat. Profil Laboratorium Madrasah Aliyah Dan Sekolah Menegah Atas Di Jawa Barat, 533–536.