DEVELOPMENT OF PROJECT-BASED WORKSHEETS ON THE UTILIZATION OF RED DRAGON LEATHER (Hylocereus costaricensis) FOR NATURAL COLOR OF PERCA FABRIC
Isi Artikel Utama
Abstrak
This study aims to analyze the validation test results and describe project-based worksheet products' appearance
on the utilization of red dragon fruit peel (Hylocereus costaricensis) waste for natural dye patchwork. The research
method used is Design-Based Research (DBR). The stages of this DBR method use the ADDIE design, which
consists of 1) Analysis, 2) Design, 3) Development, 4) Implementation, and 5) Evaluation. The instruments used
were worksheets, worksheet grids, validation sheets, and validation questionnaires filled in by three validators.
The validation test percentage in this study was 86%, with a value of 0.86 obtained. Thus it can be concluded,
learning media using project-based worksheets is declared valid.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
A’isah, Nur Aisah, T., & Novitasari, D. (2012). Kencana: Kerajinan Kain Perca menjadi Line Art
sebagai Industri Kreatif Berpeluang Ekonomi. Jurnal Pena, 3, 463–470.
Aisyah, R., Aisyah, F. N., & Yunita. (2017). Penggunaan Lembar Kerja Berbasis Problem Based
Learning. Jurnal Tadris Kimiya, 1(Juni 2017), 116–123.
https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15575/jta.v2i1.1368
Amanda, N. W. Y., Subagia, I. W., & Tika, I. N. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis
Proyek Self Efficacy Siswa. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha,
, 1–10.
Anindita, G., Setiawan, E., Asri, P., Sari, P., Teknik, J., Kapal, P., … Kapal, K. (2017). Pemanfaatan
Limbah Plastik dan Kain Perca Menjadi Kerajinan Tangan Guna Meningkatkan Kualitas
Sumber Daya Manusia. Seminar MASTER 2017 PPNS, 1509, 173–176.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Assalma, N. E., Rahayu, E. S., & Iswari, R. S. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa dengan
Pendekatan Pembelajaran Berbasis Proyek (PBP) dan Berwawasan Salingtemas. Journal of
Biology Education, 2(1), 41–49.
Astuti, R., Sunarno, W., & Sudarisman, S. (2012). Pembelajaran IPA dengan Pendekatan
Keterampilan Proses Sains Menggunakan Metode Eksperimen Bebas Termodifikasi dan
Eksperimen Terbimbing di Tinjau dari Sikap Ilmiah dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal
Inkuiri, 1(1), 1–59.
Branch, R. M. (2009). Intructional Design: The ADDIE Approach. Springer Science & Business
Media, 722, 1–10. Doppelt, Y. (2005). Assessment of Project-Based Learning In a
Mechatronics Context. Journal of Technology Education, 16(2), 7–24.
Dwyer, & Child. (2017). Who Says Organic Chemistry is Difficult? Exploring Perspectives and
Perceptions. Eurasia J. Math, Sci, Technol, Educ, 13, 3600.
Farida, I. (2011). Pengembangan Kemampuan Interkoneksi Multiple Representasi Mahasiswa Calon
Guru Melalui Sistem Manajemen Belajar Berbasis WEB. Simposium Puslitjaknov, (September),
Farida, R., & Choirun Nisa, F. (2015). Ekstraksi Antosianin Limbah Kulit Manggis Metode
Microwave Assisted Extraction (Lama Ekstraksi dan Rasio Bahan: Pelarut). Jurnal Pangan
Dan Agroindustri, 3(2), 362–373. Retrieved from https://jpa.ub.ac.id/index.php/jpa/arti
cle/view/152
Fitrihana, N. (2007). Teknik Eksplorasi Zat Pewarna Alam dari Tanaman di Sekitar Kita untuk
Pencelupan Bahan Tekstil. Universitas Negeri Yogyakarta,1(2), 3–4.
Haniyah, L. (2014). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbered Head Together) di
Sertai Metode Ekperimen Pada Pembelajaran IPA Fisika SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika,
(2301–9794), 3.
Ingrath, W., Nugroho, W. A., & Yulianingsih, R. (2015). Ekstraksi Pigmen Antosianin Dari Kulit Buah
Naga Merah (Hylocereus costaricensis) sebagai Pewarna Alami Makanan dengan
Menggunakan Microwave (Kajian Waktu Pemanasan dengan Microwave dan Penambahan
Rasio Pelarut Aquades dan Asam Sitrat). Jurnal Bioproses Komoditas Tropis, 3(3), 1–8.
Jalinus, N., Nabawi, R. A., & Mardin, A. (2017). The Seven Steps of Project Based Learning Model
to Enhance Productive Competences of Vocational Students. Atlantis Press,102(1), 251–
Khallili, R. M. A., Norhayati, A. H., Rokiah, M. y, Asmah, R., Nasir, M. M., & Muskinah, M. S. (2016).
Proximate Composition and Selected Mineral Determination in Organically Grown Red Pitaya
(Hylocereus sp.). Journal of Tropical Agriculture and Food Science, 34(2), 269.
Khasanah, L. U., Fathinatullabibah, & Kawiji. (2014). Stabilitas Antosianin Ekstrak Daun Jati (Tectona
grandis) terhadap Perlakuan pH dan Suhu. Jurnal Aplikasi Teknologi Pangan 3 (2), 3(2), 60–
Kwartiningsih, E., K, A. P., & Triana, D. L. (2016). Ekstraksi dan Uji Stabilitas Antosianin dari Kulit
Buah Naga Super Merah (Hylocereus costaricensis). Seminar Nasional Teknik Kimia
“Kejuangan,†1, 1–7.
Lestari, A., Amelia, E., & Marianingsih, P. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Ctl
(Contextual Teaching and Learning) Sebagai Bahan Ajar Siswa Sma/Ma Kelas Xii
Subkonsep Kultur in Vitro. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 10(1), 32–44.
https://doi.org/10.21009/biosferjpb.10-1.5
Lorena, M., Kasrina, & Yani, A. P. (2019). Pengembangan LKPD Model Discovery Learning
Berdasarkan Identifikasi Mangrove di TWA Pantai Panjang Bengkulu. Jurnal Pendidikan Dan
Pembelajaran Biologi, 3(1), 59–66.
Menengah, D. J. I. K. (2007). Pengelolaan Limbah Industri Pangan. Jakarta: Departemen
Perindustrian.
Murniati, M. M. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Mekanika Berdasarkan Analisis
Kompetensi. Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical, 1(2), 67–73.
https://doi.org/10.1088/1751-8113/47/33/335205
Nugraha, R. S., Sumardi, & Hamdu, G. (2017). Desain Pembelajaran Tematik Berbasis Outdoor
Learning di SD. Indonesian Journal of Primary Education, 1(1), 34–40.
Pratiwi, Y. (2010). Penentuan Tingkatan Pencemaran Limbah Industri Tekstil berdasarkan Nutrition
Value Coeficient Bioindikator. Jurnal Teknologi, 3(2), 129–137.
Pribadi, Y. S., Sukatiningsih, & Sari, P. (2014). Formulasi Tablet Effervescent Berbahan Baku Kulit
Buah Naga Merah (Hylocereus polyrhizus) dan Buah Salam (Syzygium polyanthum [Wight.]
Walp). Berkala Ilmiah PERTANIAN, 1, 86–89.
Pujilestari, T. (2014). Pengaruh Ekstraksi Zat Warna Alam dan Fiksasi Terhadap Ketahanan Luntur
Warna pada Kain Batik Katun. Dinamika Kerajinan Dan Batik, 31(1), 31–40.
Ranti, M. G., & Susilawati, E. (2019). Shasira Craft, Usaha Kerajinan Kain Perca Sasirangan Sebagai
Upaya Pemberdayaan Ibu-Ibu Warga Perumahan Seribu, Kecamatan Martapura, Kabupaten
Banjar, Provinsi Kalimantan Selatan. Jurnal
https://doi.org/10.34128/mediteg.v4i2.52.
Riadi, L., Ferydhiwati, W., & Loeman, L. D. S. (2014). Pengolahan Primer Limbah Tekstil dengan
Elektrokoagulasi dan Analisa Biaya Operasi. Reaktor, 15(2), 73–78.
Sari, C. W., & Helsy, I. (2018). Analisis Kemampuan Tiga Level Representasi Siswa Pada Konsep
Asam-Basa Menggunakan Kerangka DAC (Definition, Algorithmic, Conceptual). Jurnal
Tadris Kimiya, 2(Desember), 158–170.
Sari, Rohmah, S., Sobandi, O., & Nasrudin, D. (2020). Project Based Learning to Develop Student’s
Creativities and Characters in Designing Experiments Project Based Learning to Develop
Student’s Creativities and Characters in Designing Experiments. Journal of Physics:
Conference Series. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/4/042086
Sari, S., & Hidayat, R. Y. (2017). Pengembangan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada
Praktikum Jenis- Jenis Koloid: Pendekatan Sainstifik. Jurnal Tadris Kimiya, 1(1), 32.
https://doi.org/10.15575/jta.v1i1.1155
Sari, S., Ratnasari, R., & Farida, I. (2016). Pengembangan Sikap Kreatif Siswa Pada Praktikum
Penjernihan Air. EduChemia (Jurnal Kimia Dan Pendidikan), 1(2), 124–136.
Simanjuntak, L., & Sinaga, C. (2014). Ekstraksi Pigmen Antosianin dari Kulit Buah Naga Merah
(Hylocereus polyrhizus). Jurnal Teknik Kimia USU, 3(2), 25–29.
Sinambela, P. N. J. M. (2013). Kurikulum 2013 dan Implementasinya dalam Pembelajaran. EJournal Universitas Negeri Medan, 6, 17–29.
Siwa, Muderawan, & Tika. (2013). Pembelajaran Kimia Terhadap Keterampilan Proses Sains
Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan
Ganesha, 3(3), 1–13.
Sumarti, S. S. (2018). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Melalui Pembelajaran Koloid Dengan
Lembar Kerja Praktikum Berorientasi Chemo- Entrepreneurship. Phenomenon: Jurnal
Pendidikan MIPA, 8(2), 175–184. https://doi.org/10.21580/phen.2018.8.2.2499
Wagiran, D. A., & S, S. (2015). Keefektifan Model Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Peserta Didik
Kelas VIII Abstrak. Jurnal Pendidikan, 4(1), 1–8.
Widagdo, J. (2017). Pemanfaatan Sumber Daya Alam sebagai Bahan Pewarna Jati. Jurnal
DISPROTEK, 8(1), 67–80.
Yernisa, Gumbira Sa’id, E., & Syamsu, K. (2013). Aplikasi Pewarna Bubuk Alami dari Ekstrak Biji
Pinang (Areca catecha L.) pada Pewarnaan Sabun Transparan. Jurnal Teknologi Industri
Pertanian, 23(3), 30–198.
Yulianti, H., Hastuti, R., & Widodo, D. S. (2008). Ekstraksi dan Uji Kestabilan Pigmen Betasianin dalam
Kulit Buah Naga (Hylocereus polyrhizus) Serta Aplikasinya Sebagai Pewarna Tekstil. Jurnal
Kimia Sains Dan Aplikasi, 11(3), 84–89. https://doi.org/10.14710/jksa.11.3.84-89