MAKING E-MODULE ON PHYTOCHEMICAL UTILIZATION MATERIALS IN PHARMACETICS ORIENTED CHEMICAL LITERATION
Isi Artikel Utama
Abstrak
The industrial revolution 4.0 brings changes to the world of education that demands innovation and the use of
technology and information in learning. The purpose of this research is to produce a teaching material, namely
an electronic module (e-module) on the use of phytochemicals in the field of pharmaceuticals which is oriented
towards chemical literacy. The method used in this research is the Design Based Research (DBR) method. The
resulting e-module presents material in the form of various phytochemical compounds that have bioactivity as
anti-cancer, anti-diabetic, and anti-inflammatory along with chemical literacy-oriented questions. The e-module
is validated by three validators, namely material experts and multimedia experts. In general, the results of the emodule validation are declared valid with a rcount value of 0.77 and are included in the fairly high validity category.
Unduhan
Rincian Artikel
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Referensi
Adha, N. W., & Situmorang, M. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Kimia Inovatif Berbasis
Multimedia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pengajaran Termokimia. Jurnal
Pendidikan Kimia, 8(3), 169–177.
Andriyansah, A. (2018). Pembuatan e-module pembelajaran berorientasi literasi kimia pada materi
laju reaksi. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Anggraito, Y. U., Susanti, R., Lisdiana, Iswari, R. S., Yuniastuti, A., Aini, H. N., … Bintari, S. H. (2018).
Metabolit Sekunder dari Tanaman : Aplikasi dan Produksi. Semarang: FMIPA Universitas
Negeri Semarang.
Azziz, S. S. S. A., Suhairun, A. A., Siais, S., Talib, O., Zain, N. Z. M., Tengku, engku P. N., … Bakar,
N. A. K. J. (2015). Keberkesanan Modul Multimedia Kimia Organik: Mekanisme Tindak Balas
SN1 dan SN2. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 2(8), 53–68.
Cheva, V. K., & Zainul, R. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing Pada Materi
Sifat Keperiodikan Unsur Untuk SMA / MA Kelas X. EduKimia, 1(1), 28–36.
Dias, D. A., Urban, S., & Roessner, U. (2012). A Historical Overview of Natural Products in Drug
Discovery. Metabolites, 2, 303–336. https://doi.org/10.3390/metabo2020303
Erstad, O., & Voogt, J. (2018). The Twenty-First Century Curriculum : Issues and Challenges. The
Netherlands: Springer International Publishing AG.
Hafsah, N. R., Rohendi, D., & Purnawan, P. (2016). Penerapan Media Pembelajaran Modul Elektronik
Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Teknologi Mekanik. Journal of
Mechanical Engineering Education, 3(1), 106. https://doi.org/10.17509/jmee.v3i1.3200
Hakim, A., Liliasari, Kadarohman, A., Syah, Y. M., & Musthapa, I. (2017). Pembelajaran Kimia Bahan
Alam Inovatif Melalui Praktikum. In Arah Pendidikan Mipa (hal. 1–9).
Hernawan, A. H., Permasih, H., & Dewi, L. (2012). Pengembangan Bahan Ajar. Direktorat UPI,
Bandung.
Hilbert, J. (2018). Trends in natural product research : PSE young scientists ’ meeting Lille 2017.
Phytochem Rev, 8(17), 947–949. https://doi.org/10.1007/s11101-018-9587-8
Inci, M., Ural, E., & Temel, S. (2008). The Effect of Web-Based Project Applications on Students ’
Attitudes Towards Chemistry. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 9(2), 223–
Indriani, I. (2017). Pembuatan Bahan Ajar Modul Elektronik Berorientasi Multipel Level Representasi
Kimia pada Konsep Alkohol. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Irwansyah, F. S., Lubab, I., Farida, I., & Ramdhani, M. A. (2017). Designing Interactive Electronic
Module in Chemistry Lessons. In Journal of Physics: Conference Series PAPER (hal. 1–8).
Nalarita, Y., & Listiawan, T. (2019). Pengembangan E-Modul Kontekstual Interaktif Berbasis Web
pada Mata Pelajaran Kimia Senyawa Hidrokarbon. Multitek Indonesia : Jurnal Ilmiah, 12(2),
–94.
Nasution, S. H. (2015). Mengembangkan Media Pembelajaran Berbantuan Kompeter pada Kelas
Matematika. In Seminar Nasional Matematika dan Pembelajarannya (hal. 1–11).
Prabowo, C., Ibrohim, I., & Saptasari, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Inkuiri
Berbasis Laboratorium Virtual. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(6),
–1097. https://doi.org/10.17977/jp.v1i6.6422
Pratiwi, P. H., Hidayah, N., & Martiana, A. (2017). Pengembangan Modul Mata Kuliah Penilaian
Pembelajaran Sosiologi Berorientasi HOTS. Cakrawala Pendidikan, 2, 201–209.
Raharjo, M. W. C., Suryati, & Khery, Y. (2013). Pengembangan E-Modul Interaktif Menggunakan
Adobe Flash Materi Ikatan Kimia untuk Mendorong Literasi Sains Siswa. Jurnal Ilmiah
Pendidikan Kimia “Hydrogen,†5(1), 8–13.
Rahayu, E. T., Hadiarti, D., & Kurniati, T. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran pada Materi
Ekstraksi dan Isolasi Senyawa Metabolit Sekunder Daun Buas-Buas (Premna serratifolia Linn)di
Program Studi Pendidikan Kimia Universitas Muhammadiyah Pontianak. Ar-Razi Jurnal Ilmiah,
(1), 51–58.
Rahayu, S. (2017). Mengoptimalkan Aspek Literasi dalam Pembelajaran Kimia Abad-21. In Sinergi
Penelitian dan Pembelajaran untuk Mendukung Pengembangan Literasi Kimia pada Era Global
(hal. 1–16).
Rahmatullah, S., Windayani, N., & Fadilah, N. N. (2018). Extra n-Heksana Antifungi Cream Alpinia
Galanga. In The 2nd Annual Applied Science and Engineering Conference (AASEC 2017) (hal.
–6). https://doi.org/10.1088/1757-899X/288/1/012135
Rohman, A., & Ningsih, Y. E. (2018). Pendidikan Multikultural: Penguatan Identitas Nasional di Era
Revolusi Industri 4.0. In Seminar Nasional Multidisiplin 2018 (hal. 44–50).
Saxena, M., Saxena, J., Nema, R., Singh, D., & Gupta, A. (2013). Phytochemistry of Medicinal Plants.
Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry, 1(6), 168–182.
Seruni, R., Munawaoh, S., Kurniadewi, F., & Nurjayadi, M. (2019). Pengembangan Modul Elektronik
(E-Module) Biokimia Pada Materi Metabolisme Lipid Menggunakan Flip Pdf Professional.
Jurnal Tadris Kimiya, 4(1), 48–56. https://doi.org/10.15575/jtk.v4i1.4672
Setiawan, A. R. (2019). Efektivitas Pembelajaran Biologi Berorientasi Literasi Saintifik. Thabiea :
Journal of Natural Science Teaching, 2(2), 83–94.
https://doi.org/10.21043/thabiea.v2i2.5345
Setiyadi, M. W. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Biologi Berbasis Pendekatan Saintifik
untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Educational Science and Technology (EST),
(2), 102–112.
Shwartz, Y., Ben-Zvi, R., & Hofstein, A. (2006). The Use of Scientific Literacy Taxonomy for Assessing
the Development of Chemical Literacy among High-School Students. Chemistry Education
Research and Practice, 7(4), 203–289.
Simorangkir, M., Silaban, S., Surbakti, R., Barus, T., & Simanjuntak, P. (2017). Aktivitas Antikanker
Ekstrak Etanolbuah Ranti Hitam (Solanum blumei Nees ex Blume) Terhadap Sel Leukimia
L1210. Chimica et Natura Acta, 5(1), 31–35.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif dan R&D (25 ed.). Bandung: Alfabeta.
Utami, Y. (2019). Pembuatan E-module pada Materi Makanan Halal dan Baik Berorientasi Literasi
Kimia. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Wang, F., & Michael, J. (2011). Environments Technology-Enhanced Learning. Educational
Technology Research and Development, 53(4), 5–23.
Wang, S., Hsu, H., Reeves, T. C., & Coster, D. C. (2014). Computers & Education Professional
development to enhance teachers ’ practices in using information and communication
technologies ( ICTs ) as cognitive tools : Lessons learned from a design-based research study.
Computers & Education, 79, 101–115. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.07.006
Wulandari, N., & Wulandari, N. (2016). Analisis Kemampuan Literasi Sains Pada Aspek Pengetahuan
Dan Kompetensi Sains Siswa Smp Pada Materi Kalor. Edusains, 8(1), 66–73.
https://doi.org/10.15408/es.v8i1.1762
Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan Reliabilitas Instrumen Kuantitatif. Jurnal Tarbiyah : Jurnal Ilmiah
Kependidikan, 7(1), 17–23.
Zhang, J., Cai, Z., Zhao, Z., & Ji, K. (2017). Cell phone-based online biochemistry and molecular
biology medical education curriculum. Medical Education Online, 22(1).