An Analysis of Noun Phrase Error in Students' Analytical Exposition Text (A Descriptive Study at Tenth Grade of SMAN 1 Rancaekek)
Main Article Content
Abstract
Tujuan utama penelitian ini adalah untuk mengetahui permasalahan menulis siswa. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Data dikumpulkan dari dokumen teks tulisan siswa. Untuk menganalisis kesalahan noun phrase pada teks analitis eksposisi, peneliti menggunakan analisis dokumen yang diambil dari 9 sampel siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat 135 kesalahan penulisan frasa kata benda pada teks eksposisi analitis. Kesalahan tersebut meliputi 65 kesalahan pembentukan, 25 kesalahan pengurutan, 25 kesalahan penambahan, dan 20 kesalahan penghilangan. Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa hasil penelitian ini menyatakan bahwa siswa membuat kesalahan dalam pengejaan dan penempatan kosa kata, sehingga jenis kesalahan yang sering muncul adalah kesalahan informasi dan kesalahan pengurutan. Hal ini disebabkan oleh kecenderungan siswa yang kurang memahami aturan tata bahasa dalam menulis teks. Temuan ini tentu bermanfaat bagi siswa untuk mengidentifikasi beberapa kesalahan umum, sehingga mereka dapat belajar dari kesalahan tersebut dan menghindari atau tidak mengulanginya di masa depan.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Alvionita, N. (2015). An Error Analysis of Using Noun Phrases in Students’ Writing Paragraph at Second Semester of English Department. Individual Research. Padang: STKIP PGRI Sumbar, 2.
Alwasilah, A. C. (2005). Developing theories of teaching academic Indonesian to non–language majors: Ways of collecting and analyzing data. Indonesian JELT, 1(2), 125-136.
Anderson. (2023). Understanding Analytical Exposition Text Writing with an SFL Approach.
Brown. (2004). Authorship Attributions of Brown, A Corpus-Based Study.
Dharma. (2010a). “Error Analysis on the use of Noun Phrases in Descriptive Writing at the Eleventh Grade Student of MAN 2 Palembang.”
Dulay, R. (2021). An Error Analysis of the Use of Prepositions in Students’ Descriptive Writing.
Emmaryana. (2010). Error Analysis on Grammatical Aspects in The Students Writing Essay (Case Study At The Fourth Semester Students Of English Education Programme Of STKIP Taman Siswa Bima.
Graham. (2021). Writing: Importance, development, and instruction.
Hidayati. (2018). Teaching Writing to EFL Learners: An Investigation of Challenges Confronted by Indonesian Teachers.
Jabeen. (2015). The Role of Error Analysis in Teaching and Learning of Second and Foreign Language. Kemal, M. (2021). An Analysis of Noun Phrases in Motorcycle Brochures.
Kusuma, D. A., Sujoko, H. S., & Sulistyowati, H. (2013). An Error Analysis of Noun Phrase Structure by the Fifth Semester Students of English Education. English Education: Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Sebelas Maret, 2(3), 59730.
Lisa. (2020). Improving students’ writing ability in descriptive text by using task based language teaching at SMA N 1 Batang Onang.
Novianti, S. (2018). Students’grammatical Errors in Using Noun Phrases In Descriptive Text at The Tenth Grade of SMAN 2 Bandar Lampung In The Academic Year 2017/2018 (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Poppyosa, D. (2023). Noun Phrase Errors Made by Students in SMAN 1 Rupat Utara.
Swan. (1999). The Structure of the Noun Phrase in the Narrative Writing of Students of Ghanaian Colleges of Education.