Efektivitas Metode 3T+1M dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Pelajaran Qur’an Hadis

Isi Artikel Utama

Miftahul Hida Arrohim
Sunarto Sunarto
Fathor Rahim

Abstrak

As one of the methods that can help smooth Qur'anic verse-based learning, the 3T+1M method has not been widely applied in Islamic Educational Institutions. In addition, the low learning outcomes of students in the Qur'an Hadith subjects are often caused by monotonous and less varied learning methods. This study aims to measure the effectiveness of the 3T + 1M method in improving student learning outcomes in the Qur'an Hadith lesson. The research method uses a quantitative approach with the type of experiment. The results obtained, the class that applies the method has an increase in value of 42% higher than the class that continues to use the conventional method. So the 3T + 1M method is proven to be effective in improving learning outcomes. The conclusion is that the Talqin, Tafahhum, Tikrar, Muraja'ah (3T+1M) learning methods are not only effective in improving students' memory skills in memorizing the Qur'an, but also effective in improving student learning outcomes in Qur'an lessons Hadith.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Rincian Artikel

Bagian
Articles

Referensi

Amirul Ramli, M. (2018). Problematika Pembelajaran Al-Qur’an Hadis di SMA Muhammadiyah Bantul Yogyajarta. UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH YOGYAKARTA.

Cara Menghafal Al-Quran dengan Metode 3T+1M; Mudah dan... (n.d.). Retrieved June 1, 2021, from https://unida.gontor.ac.id/cara-menghafal-al-quran-metode-3t1m/

Dewangga, G. S. (2017). Aspek Pengetahuan Dalam Tuturan Bertanya Guru Bahasa Indonesia Dalam Proses Pembelajaran. Diksi, 25(1). https://doi.org/10.21831/diksi.v25i1.18850

Fathurrahman, A., Sumardi, S., Yusuf, A. E., & Harijanto, S. (2019). Peningkatan Efektivtas Pembelajaran Melalui Peningkatan Kompetensi Pedagogik Dan Teamwork. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(2), 843–850. https://doi.org/10.33751/jmp.v7i2.1334

Febrika, H., Azwar, B., & Yanuarti, E. (2020). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa: Studi pada materi Quran Hadist di MA Ar-Rahma Desa Air Meles Atas. Jurnal Al – Mau’izhoh, 2(1), 37–49.

Iswatuna. (2021). Efektivitas Penerapan Metode Tikrar Terhadap Peningkatan Hafalan dalam Pembelajaran Al-Qur’an Hadis di Madrasah Tsanawiyah At-Tarbawiyah Islamiyah Kolaka. Teknologi Pendidikan Madrasah, 4(1), 33–51. https://doi.org/10.5281/zenodo.5579916

Kalsum Nasution, M. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.

Khaatimah, H., & Wibawa, R. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(2), 76–87. https://media.neliti.com/media/publications/274210-efektivitas-model-pembelajaran-cooperati-c33542b3.pdf&ved=2ahUKEwi_rd291avyAhUVYysKHe0AAiAQFnoECAQQAQ&usg=AOvVaw1e_v2HM8F6poPIic7ojcpm

M.Ilyas, H., & Syahid, A. (2018). Pentingnya Metodologi Pembelajaran Bagi Guru. Jurnal Al-Aulia, 04(01), 58–85.

Nurhamida, I. (2018). Problematika Kompetensi Pedagogik Guru Terhadap Karakteristik Peserta Didik. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 3(1), 27–38. https://doi.org/10.17977/um022v3i12018p027

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 (Issue 2). (2005).

Rasikh, A. (2019). Pembelajaran Al-Qur’an Hadits di Madrasah Ibtidaiyah: Studi Multisitus pada Madrasah Ibtidaiyah Negeri Model Sesela dan Madrasah Ibtidaiyah At Tahzib. Jurnal Penelitian Keislaman, 15(1), 14–28. https://doi.org/10.20414/jpk.v15i1.1107

Siregar, S. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif dilengkapi dengan perbandingan perhitungan manual dan SPSS (4th ed.). PT Fajar Interpratama Mandiri.

ST, N. A. (2018). PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN AL-QUR’AN HADIS DI MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI (MTsN) 1 KOLAKA. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 4(2), 127–144. https://doi.org/10.31332/zjpi.v4i2.1082

Susilawati, T., Dharmawansyah, D., & Sumaedi. (2019). Metode Penerapan Keselamatan Dan Kesehatan Kerja Terhadap Kinerja Proyek Konstruksi (Studi Kasus Proyek Pembangkit Listrik Tenaga Mesin Gas Sumbawa). Jurnal TAMBORA, 3(3), 107–114. https://doi.org/10.36761/jt.v3i3.403

Ulumiyah, M., Maarif, M. A., & Afif Zamroni, M. (2021). Implementation of the Tallaqi, Tafahhum, Tikrar and Murajaah (3T+1M) Method in the Tahfidz Istana Palace Learning Program. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 6(1), 22–33. https://doi.org/10.35316/jpii.v6i1.342

Wahyuni, N. (2019). Efektivitas Pembelajaran Dengan Menggunakan Metode Praktik Untuk Mata Pelajaran Produktif Jurusan Administrasi Perkantoran di SMK Nasional Makassar. 1–8. http://eprints.unm.ac.id/13066

yanti BTR, R. (2020). Implementasi Metode 3T + 1M Melalui Layanan Informasi dalam Membantu Daya Ingat Hafalan Al-Quran Siswa MTs Hifzil Quran Yayasan Islamic Centre Medan. UNIVERSITAS ISLAM NEGERISUMATERA UTARAMEDAN.

Yuli, S. (2018). Kesulitan Siswa Kelas VIII dalam Belajar Al-Qur’an Hadis di Perguruan Thawalib Darur Rahmat Sibolga. INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PADANGSIDIMPUAN.

Zein, M. (2016). Peran Guru Dalam Pengembangan Pembelajaran. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 5(2), 274–285. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/Inspiratif-Pendidikan/article/view/3480